Waarom heb ik een website nodig

Een website kan voor veel verschillende doelen gebruikt worden. Het kan dienen als online visitekaartje voor een bedrijf of organisatie, als informatiebron voor bezoekers, of als platform voor online verkoop. Wat de reden ook is waarom je een website wilt maken, het is belangrijk om te begrijpen waarom het zo belangrijk is om de tijd en moeite te steken in het maken van een goede website.

Belangrijk om bereikbaar te zijn op het web

In de eerste plaats is een website een effectief middel om je aanwezigheid op het internet te vestigen. Steeds meer mensen gebruiken het internet als eerste bron van informatie wanneer ze iets willen weten of kopen. Je zal zelf ook weleens even hebben gegoogled om iets op te zoeken. Als je geen website hebt, mis je de kans om deze mensen te bereiken en te informeren over wat jouw bedrijf of organisatie te bieden heeft.

Laat je merknaam groeien

Een website is ook een uitstekend middel om je merknaam te vestigen en te laten groeien. Door middel van een goed ontworpen website kun je een de juiste uitstraling creëren voor je bedrijf of organisatie. Dit kan helpen om vertrouwen te wekken bij potentiële klanten en om je te onderscheiden van de concurrentie. Zo krijg je meer aanvragen van diensten en blijf je online groeien.

Deel eenvoudig de informatie met je doelgroep

Een ander belangrijk voordeel van een website is dat je gemakkelijk informatie kan delen met je doelgroep. In plaats van dat je informatie handmatig moet verspreiden, bijvoorbeeld door middel van brochures of mailings, kun je deze op je website plaatsen en iedereen die geïnteresseerd is, kan deze op elk moment raadplegen. Dit kan een enorme tijd- en kostenbesparing betekenen.

Communiceer met je doelgroep

Verder is een website een uitstekend middel om te communiceren met je doelgroep. Door middel van een blog of forum op je website kun je in interactie treden met je bezoekers en hun vragen en opmerkingen beantwoorden. Dit kan leiden tot een sterke band met je doelgroep en kan bijdragen aan het succes van je bedrijf of organisatie.

Tot slot kan een website ook dienen als platform voor online verkoop. Door middel van een webwinkel op je website kun je producten of diensten aanbieden aan mensen over de hele wereld. Dit kan een enorme uitbreiding betekenen van je markt en kan leiden tot aanzienlijke inkomsten.

Al met al is het duidelijk dat een website een onmisbaar hulpmiddel is voor elk bedrijf of organisatie, omdat je met een website dus meer klanten kan bereiken die jouw product of dienst willen afnemen en zorgen voor meer werk en omzet.

Niet elk bedrijf heeft een website

Iedereen denkt dat elk bedrijf een website heeft maar er zijn nog genoeg bedrijven die een website allemaal maar veel gedoe vinden.
Er wordt ook altijd gezegd dat elk bedrijf een website nodig heeft.

En dit zeg ik niet om een website te kunnen bouwen voor je, het is niet in mijn belang dat jij meer klanten krijgt, het is je eigen beslissing om een website te(laten) bouwen. Toch zijn er wereldwijd nog veel kleine zelfstandigen te vinden die geen website hebben.

In het verleden had men ook helemaal geen website nodig en was een telefoon al voldoende om contact met de klanten te houden en het bedrijf draaiende te houden. Die tijd hebben we inmiddels al achter ons gelaten en er is in die tussentijd veel veranderd.

Tegenwoordig is het internet niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en is een website net zo onmisbaar als een telefoon of fax. Het biedt bovendien een groot groeipotentieel voor elke onderneming omdat klanten nu 24/7 contact kunnen opnemen met je bedrijf.

Nog niet overtuigd om ook een website te hebben voor jouw bedrijf? Lees dan snel onderstaande redenen waarom een internetsite een echte meerwaarde heeft:

Meer geloofwaardigheid

Met een website is het mogelijk om het vertrouwen van klanten sneller te winnen omdat ze een beter inzicht hebben. Vroeger toen bedrijven nog geen telefoon hadden vonden mensen dit verdacht. Potentiële klanten vonden het niet geloofwaardig dat het in zo’n geval om een echt bedrijf zou gaan.

Met de veranderende tijden is dit nu ook zo met een website. Als je bedrijf een website heeft, win je meteen aan professionaliteit en geloofwaardigheid. Klanten zullen vertrouwen krijgen in wat jij doet en dus ook in wat je verkoopt. Bovendien is een website de ideale plaats om alvast je klant kennis te laten maken met de diensten en producten die je aanbied.

24/7 beschikbaar

Een website is 24/7 te bereiken ook als jij zelf op bed ligt te genieten van je welverdiende nachtrust. Mensen kunnen naar jouw producten of diensten op zoek gaan wanneer het hen uitkomt om alle benodige informatie te vinden. Heb je bijvoorbeeld een webshop dan kunnen er in de avond en nacht bestellingen gedaan worden terwijl je slaapt, dat is geld verdienen terwijl je slaapt. Een website heeft geen nachtrust nodig en werkt 24/7 voor je door.

Vindbaar op Google

Het is tegenwoordig heel normaal om eerst op internet informatie te zoeken over een onderwerp, zou het niet fantastisch zijn als jouw bedrijf dan op de eerste plaats staat met een zoekresultaat. Google is de grootste zoekmachine en onze beste vriend, elke dag wordt er vele miljoenen keren gezocht naar een specifiek item of dienst.

Als je een website hebt, ben je sowieso vindbaar op Google als je zoekt op de naam van het bedrijf of de domeinnaam. Hierdoor zal je meer kans maken om nieuwe klanten te krijgen. Probeer je website goed te laten scoren in de Google zoekresultaten voor nog meer succes. Doe daarom zeker aan zoekmachine optimalisatie of SEO.

Klantenservice via de website

Een goede klantenservice is belangrijk voor jouw bedrijf. Een klant die tevreden is over je dienst zal zorgen voor nog meer tevreden klanten. Mond-op-mond reclame is de beste reclame die een bedrijf kan hebben, ik ben ook klein begonnen en ben eerst door mond-op-mond reclame aan klanten gekomen, door het verder uitbreiden van mijn website kwamen er klanten uit heel Nederland en zelfs daarbuiten.

Klanten stellen ook vaak dezelfde vragen, op je website kun je dan een FAQ pagina aanmaken waar je al deze vragen kunt beantwoorden.
Bellen met een bedrijf om iets te vragen is een drempel, met een website kunnen de bezoekers eerst kijken of je een antwoord op die vraag hebt. Contact opnemen via de mail of contactformulier is een veel lagere drempel en zal ook eerder gedaan worden.

Een groter bereik

Het internet is net als vroeger de Gouden gids was, het is alleen immens veel uitgebreider en groter. Iedereen zit tegenwoordig op internet, je kan een enorme doelgroep bereiken via het net.
Ook mensen die niet in de buurt van je winkel of bedrijf wonen, kunnen je eenvoudig vinden via je website. Van potentiële klanten, maak je maar al te graag nieuwe klanten. Dit doe je door vertrouwen uit te stralen en zelf ook goed bereikbaar te zijn.

Meten is weten

Waarom een website

Als je analytics van Google gebruikt, kan je de bezoekers in het oog houden. Zo weet je welke pagina’s goed worden bezocht en hoeveel tijd de bezoeker spendeert op je internetsite. Dit kun je met een folder of reclame in een huis-aan-huis krantje niet doen, deze verdwijnt meestal in het horizontale archief( oud papier). Aan de hand hiervan kun je de website optimaliseren en kan je mikken op klanten op basis van hun voorkeuren.

Internetmarketing

Met een website is het mogelijk om een grote doelgroep bereiken. Je kan marketing gebruiken op kleine schaal, maar het is ook mogelijk om de grove middelen in te zetten. Via SEO, SEA, social media en nieuwsbrieven is het bereik zeer groot.

Wil je reclame maken voor je bedrijf is het via de televisie of radio ronduit onbetaalbaar, terwijl YouTube bijvoorbeeld een gratis alternatief aanbiedt doordat je daar gratis filmpjes kan plaatsen over je bedrijf.

Een goede eerste indruk

Een eerste indruk is heel belangrijk en wekt vertrouwen bij je potentiële klanten. Dankzij een website kan je het imago van je bedrijf sterker maken. Op een website kan je alles wat je doet de perfecte uitstraling geven en alles met trots laten zien en aangeven waarom klanten met jouw bedrijf een goede keus maken.

Klantengemak

Voor klanten is het gemakkelijk dat ze alles wat ze zoeken vanuit hun luie stoel kunnen doen, en niet naar de winkel of bedrijf hoeven te komen om de producten of diensten te bekijken.

Op je website kunnen ze alles dat ze nodig hebben zelf vinden, in de winkel ervaren ze toch meer druk om iets te kopen. Verandert er iets binnen het bedrijf? Dan kan je dat meteen online zetten en zo je klanten op de hoogte brengen.

Ga voor een website die zichtbaar is op alle schermen

Dit zijn enkele opsommingen over het nut van het hebben van een website, een moderne website is natuurlijk ook gelijk goed zichtbaar op alle schermen omdat dit voor je bezoekers heel belangrijk is omdat je website ook goed zichtbaar moet zijn op een smartphone en tablet, in- en uitzoomen is echt verleden tijd.

Je hebt al aardig wat informatie opgedaan over het bouwen van een website maar het komt er maar niet van vanwege je drukke werkzaamheden.

Neem contact met mij op voor informatie en een gesprek over de bouw van je eigen website.

Meest gelezen artikelen

 Joomla Webdesign Dussen
 Bredeweer 1
 4271 CJ Dussen
 06 - 10 72 15 64