Hoger ranken in Google in 10 stappen

Hoger ranken in Google

Hoe hoger ranken in Google?

Er wordt op internet door bezitters van een website veel gezocht op 'hoger in Google', en dan het liefst gratis hoog in Google, dit is een langdurig proces wat niet in een week te realiseren is, hiervoor heb je een lange adem nodig, na de aanpassingen kan dit wel 6 mnd duren voor je gaat stijgen in de google ranking.

Als het een kwestie was van een paar klikken en kleine aanpassingen aan je website dan is het niet moeilijk om hoger in Google te komen en stond iedereen op de eerste pagina van de zoekresultaten maar dat kan natuurlijk niet.

Er zijn wel stappen die helpen om beter vindbaar in Google te worden met je website, deze heb ik hier onder staan zodat je deze stappen zelf kunt doen.

Wordt beter vindbaar op Google met je website en krijg vanzelf meer bezoekers op je website omdat deze beter zichtbaar wordt voor Google en de website hoger komt in de ranking, heb je ook nog een heel goed artikel zodat de bezoeker lang blijft op je website dan kom je vanzelf hoog in Google.

Door de stappen wordt het stukken eenvoudiger om beter vindbaar te worden. Je kunt de stappen gebruiken voor nieuwe en oude artikelen. Google komt toch geregeld langs om te kijken of er aan jouw website iets is veranderd qua teksten en foto's, dus meer artikelen schrijven zal zeker een stijging in de ranking geven, laat de aanpassingen wel via de Google search console opnieuw indexeren, dit kan de snelheid van het indexeren verhogen.

Voor de vindbaarheid is het beter om met langere zoekwoorden te werken omdat er in google met langere zoekwoorden wordt gezocht.

Heb je een fietsenwinkel en gebruik je daarvoor bv de zoekterm ''fiets kopen'' dan zul je niet hoog gaan score, de concurentie is op dit gebied heel hoog.

Gebruik je daar een zogenaamd longtail zoekwoord voor, dat zijn zoekwoorden die bestaan uit 4 of 5 woorden.

Met het longtail zoekwoord ''de perfecte fiets met ondersteuning'' die je kunt verwerken in de titel, titlemetatag en description metatag, wordt de kans een stuk groter om hoger te gaan score.

Als iemand zoekt op fiets kopen krijgt deze 39.800.000 pagina's waar het woord fiets in voorkomt, maar als er gezocht wordt op ''de perfecte fiets met ondersteuning'' is dit al gedaald tot 740.000.

Dus in de locale zoekresultaten, dat zijn de zoekresultaten die google laat zien in jouw omgeving kun je best wel eens bovenaan komen te staan, maar als je landelijk goed wil scoren dan is er meer werk aan de winkel en zul je met de onderstaande tips steeds in stapje naar boven klimmen in de google ranking.

Hoe kom ik hoger in Google? Volg de 10 stappen.

1. De Titel

2. Title Metatag

3. Description Metatag

4. Zoekmachine vriendelijke url

5. Begin je artikel met een plaatje

6. De eerste regels van je artikel

7. Tussenkoppen

8. Tekst opmaken

9. Interne en Externe links

10. Artikel schrijven

De titel van de pagina

De titel is het belangrijkste onderdeel van je pagina. Een goede titel is het verschil tussen er overheen lezen of aanklikken.
Het formuleren van een goede titel is zeer belangrijk voor je website omdat bezoekers eerder gaan klikken op een pakkende titel.
Het artikel kan inhoudelijk nog zo sterk zijn, maar als de titel niet uitnodigt om te lezen wordt er niet op geklikt en blijft jouw artikel ongelezen.

Waar moet een goede paginatitel aan voldoen:

  1. Aantrekkelijk zijn voor de doelgroep die opzoek is
  2. Eenvoudig en snel is te begrijpen voor de lezer
  3. Zo relevant mogelijk is voor het probleem waarnaar wordt gezocht en jij de oplossing hebt
  4. Een belofte om het probleem van de bezoeker op te lossen

Als je de bezoeker een oplossing biedt voor zijn probleem zal deze eerder doorklikken, want een oplossing daar is de bezoeker naar opzoek. Wordt er veel doorgeklikt op je titel dan is dit een teken voor Google dat deze titel interesant is voor lezer en zal je na verloop van tijd hoger in Google komen.

Hoe zit het dan met de vindbaarheid? Hoe kun je die verhogen?

De titel is een belangrijk onderdeel voor Google om te beoordelen waar een pagina over gaat.

Door in de titel de belangrijkste zoekterm te verwerken, verhoog je de vindbaarheid voor die term in Google.

Vaak is de titel gelijk aan de H1 tag. Dit is een zogenaamde heading tag. Hoe verder een zoekwoord vooraan in de titel staat hoe meer waarde wordt toegekend door Google.

Header blog hoger ranken in google artikel maken

Verwerk de zoekterm slechts één keer in de titel. Het teveel verwerken van de zoekwoorden kan je een straf opleveren van Google, dus geen teksten als:

''In 10 stappen gratis hoger ranken in Google, omdat gratis hoger in Google voordelig is om hoog in google te komen''

Dit soort zinnen hebben voor je lezer totaal geen nut want die zijn niet begrijpelijk en slaan nergens op, voor de Google zoekrobots die tegenwoordig steeds beter een tekst begrijpen zullen je daarom een lagere ranking kunnen geven wat je dus een averechts effect oplevert.

Dit gaat dan vaak ten koste van de leesbaarheid, en bezoekers zitten niet te wachten op onleesbare titels.

Daarnaast loop je het risico dat Google dit ziet als keyword spamming. Ga hier dus verantwoord mee om.

Meta title tag optimaliseren

We hadden het net over de paginatitel die zichtbaar is op de website zelf. Nu kijken we naar de titel die zichtbaar is in Google. Dit is de meta title tag, soms ook SEO titel genoemd.

De meta title is de paarse link die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Zie het voorbeeld hieronder:

Hoger ranken in zoekresultaten google

De meta title heeft als doel, lezers uit te nodigen om de pagina aan te klikken in de zoekresultaten.

Het is aan jou de taak om op te vallen tussen de andere resultaten. De title tag is niet alleen belangrijk voor bezoekers maar ook voor de zoekmachines.

Omdat de woorden die erin staan voor een deel bepalen op welke zoektermen je website gevonden wordt in Google, en zo helpen om beter te ranken in Google.

Vandaar dat het ook goed is om zoekwoorden te vermelden in de title tag zodat je daar op wordt gevonden.

De positie van het zoekwoord in de meta SEO titel doet er ook toe.

Hoe verder het zoekwoord naar voren staat, des te meer waarde wordt toegekend door Google. Varieer en test hier mee.

Leesbaarheid is altijd belangrijker dan zoekterm optimalisatie.

Wordt er in de zoekresultaten vaker op een bepaalde titel geklikt, dan neemt Google aan, dat de bezoeker die titel (of het zoekresultaat) waardevoller vindt dan de andere resultaten.

Vaak winnen dit soort titels terrein en plaatst Google ze hoger.

Moeten de titel en meta title tag hetzelfde zijn?

Als je dit niet doet kan het verwarrend zijn voor de bezoeker. Uiteraard is er niets mis met kleine verschillen, zolang de kern maar hetzelfde blijft.
Heb je te maken met een (te) lange titel dan kun je de title tag wat inkorten.

Wat is de ideale lengte van de meta title?

Google geeft namelijk niet meer dan 55 karakters weer in de zoekresultaten, dus langer maken heeft geen zin omdat de belangrijke zoekwoorden in die tekst toch niet meetellen.

Metatag optimaliseren

De meta description tag is zichtbaar onder de URL in de zoekresultaten van Google en beschrijft de inhoud van de pagina.

Deze meta description is niet alleen bedoeld voor Google maar geeft tevens de bezoeker een omschrijving van de inhoud van het artikel, is dit een pakkende tekst dan wordt er eerder op geklikt en heb je daar bovenop ook een oplossing geboden voor de bezoeker die zocht naar die specifieke oplossing.

Voor de omschrijving gelden nagenoeg dezelfde richtlijnen als voor de title tag. Het enige verschil zit hem in de lengte.

Deze kun je het beste onder de 150 karakters houden. Google kijkt namelijk niet verder en toont dit ook niet, zonde als hier dan nog belangrijke zoekwoorden in voorkomen.

Zoekmachine vriendelijke url

Een zoekmachine vriendelijk url is een url die bestaat uit zoektermen in plaats van tekens en symbolen.

Deze url's zijn leesbaar voor bezoekers. Bijvoorbeeld: https://joomla-webdesign-dussen.nl/blog/in-10-stappen-gratis-hoger-ranken-in-Google is voor de bezoeker beter te begrijpen.

Weet jij waar dit artikel over gaat?

Een niet vriendelijke url is bv als er staat https://joomla-webdesign-dussen.nl/index.php? option=com_content& view=article&layout

Hier heeft je bezoeker en Google helemaal niets aan. Voor Google heeft een zoekmachine vriendelijk url een meerwaarde, omdat je gaat scoren met zoektermen die in de url zijn verwerkt. Een extra mogelijkheid om je zoekwoorden te verwerken.

Te lange url's bestaande uit meer dan 7-8 woorden (exclusief homepage en categorie) kunnen worden ingekort.

Je zou ook alleen de kern zoekwoorden in de url kunnen vermelden voor een beter begrip van het betreffende artikel.

Begin met een afbeelding

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een afbeelding verleidt tot lezen.

Een afbeelding versterkt tevens de waarde van de tekst op de pagina en helpt de lezer sneller en beter te begrijpen waar de tekst over gaat. (denk aan de 2 seconden regel)

Om te zorgen dat de afbeelding ook hoog in Google afbeeldingen gaat scoren, doe je er goed aan de afbeelding ook te optimaliseren met de onderstaande stappen:

  1. Comprimeer je afbeeldingen, voor jpeg en png gebruik ik altijd websiteplanet voor het verkleinen van de afbeeldingen
  2. Bestandsnaam, geef de afbeelding een naam waar het plaatje over gaat, dus geen p004563.jpg
  3. Voeg een relevante title tag toe (de pop up als je boven een afbeelding gaat staan) dit doe je als je de afbeelding hebt toegevoegd, als je de jce editor gebruikt, klik op de afbeelding die je net hebt geplaatst, dan op de knop van afbeelding, nu kom je in de Image manager, klik nu bovenaan op Advanced, bij Title geef je het plaatje een naam die zal verschijnen als je over het plaatje gaat met de muis.
  4. Werk met een relevante alt tag

De bovenstaande acties zorgen er ook voor dat je website sneller laadt..

Daarnaast is Google beter in staat om de afbeeldingen te begrijpen, waardoor je beter gaat scoren in Google afbeeldingen.

De eerste regels van je artikel

Iets wat bezoekers altijd wel lezen zijn de eerste paar regels van je artikel om een indruk te krijgen waar het over gaat.
Maak deze daarom zo aantrekkelijk mogelijk voor je bezoeker en bezorg deze het gevoel dat jij ze kan helpen met het probleem wat ze ervaren.

Verwerk ook de zoekterm in de eerst zin of in ieder geval in de eerste alinea.

Dit versterkt de positie in Google. Het kan ook helpen als de zoekterm eenmaal vetgedrukt wordt. Dit geeft een klein stukje SEO meerwaarde.

Tussenkoppen

Koppen op een pagina worden in de SEO wereld, heading tags genoemd. De H1 kop wordt vaak gebruikt voor de titel. (dit is niet hetzelfde als de meta title tag)
Je kunt de H1 kop zien als een hoofdstuk in een boek. Gevolgd door de H2 tussenkop (paragraaf), en de H3 tussenkop (subparagraaf).

De H1 kop is tevens de meest waardevolle voor Google en mag op iedere pagina slechts één keer gebruikt worden, de tussenkoppen zoals H2, H3, H4 vaker. Hoe hoger het nummer achter de H, hoe minder SEO waarde eraan wordt toegekend door Google.

Hoe optimaliseer je tussenkoppen?

Het gebruik van tussenkoppen (H2,H3,H4) is belangrijk om een zoekwoord in te verwerken maar hou het leesbaar voor je bezoeker, denk niet te veel aan de zoekmachines.
De bezoeker van je website moet op 1 staan, hoe langer deze op je pagina aanwezig is des te interesanter is je artikel en dit wordt door google weer beloont met een stijging in de ranking.

Onthoud dat leesbaarheid veel belangrijker is dan zoekwoord optimalisatie.

Denk ook aan zoekwoord over optimalisatie dit is niet goed, en kan worden bestraft door Google, maar een grotere straf is het als de bezoekers je artikel onleesbaar vinden.

Tekst opmaak van een pagina

De meeste bezoekers scannen een pagina voordat ze beslissen of ze verder lezen.

Maak een tekst sexy door gebruik te maken van de verschillende opmaakeigenschappen zoals vetgedrukt, cursief of een afwijkend lettertype.
Deze functies bestaan uiteraard niet voor niets.
Dus.... Help je bezoekers om de content scanbaar en leesbaarder te maken. Ook ik heb mijn best gedaan om dit artikel zo leesbaar mogelijk te maken.

Hoe maak je teksten aantrekkelijk?

  1. Maak korte alinea’s van maximaal 2-3 regels, anders wordt het gortdroog om te lezen.
  2. Plaats visuele content (afbeeldingen en video's) bij je artikelen.
  3. Gebruik een goed leesbaar lettertype, zelf gebruik ik 14pt, maar er zijn er die al aan de 16pt zitten wat op een mobiel weer eenvoudiger te lezen is..

Interne links en externe links

Staar je niet blind op het verkrijgen van backlinks, als deze niet relevant zijn voor je website brengen ze qua ranking meer schade toe dan dat je er hoger mee komt in Google.
Nu is een goede interne link structuur belangrijker dan deze backlinks. Hoe natuurlijker je content gelinkt is des te hoe beter. Interne links kunnen ervoor zorgen dat een bepaalde pagina op je website beter gaat scoren in Google.

In de afbeelding bovenaan heb ik ook het zoekwoord “Hoger ranken in Google” verwerkt voor een beetje betere score voor de zoekmachines.
Gebruik niet te vaak dezelfde ankertekst maar varieer met synoniemen of varianten. De ankertekst is bij mij de klikbare en zichtbare tekst van de link.
Ook linken naar externe pagina's (externe link of uitgaande link) op andere websites is goed.  Mits dit relevant is voor je bezoekers en je er het artikel rijker mee maakt.

Zet je artikel online

Zoooo.... Het artikel online? Eindelijk! En ben je er helemaal tevreden mee en trots op je werk?

Is jouw artikel helemaal geworden zoals je voor ogen had.

En nu wachten of jouw artikel gelezen wordt door je bezoekers en ook nog eens gedeeld op de social media via Facebook, Twitter en Linkedin.

Waarom wordt mijn content niet vaak gedeeld? Dit gaat ook niet vanzelf hoor!

Als je het niet vraagt, gebeurd dit sporadisch, wees brutaal en vraag het gewoon!

Het zal je verbazen hoeveel meer respons je krijgt als je het gewoon vraagt!

Dus bij deze ook de vraag.

Wil jij mij ook helpen deze artikelen te delen?
Voor jou één simpele muisklik onderaan deze pagina, voor mij een zeer gewaardeerd cadeautje!

Heb je hulp nodig bij het beter vindbaar maken van je website neem dan contact op.

 Joomla Webdesign Dussen
 Bredeweer 1
 4271 CJ Dussen
 06 - 10 72 15 64

facebook icon

Volg mij op Facebook

Neem vrijblijvend contact op

BelknopWhatsapp knop