Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

In 10 stappen gratis hoger ranken in Google is eenvoudig zelf te doen met deze tips

Hoger ranken in Google

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Als je website hoger in Google komt dan heeft dat veel voordelen. Je bent beter vindbaar, dus ook meer bezoekers.

Jouw website krijgt meer bezoekers en meer bezoekers leveren meer inkomsten op.

Door de stappen wordt het stukken eenvoudiger om beter vindbaar te worden.

Je kunt de stappen gebruiken voor nieuwe en oude artikelen. Google komt toch geregeld langs om te kijken of er aan jouw website iets is veranderd qua teksten en foto's.

Voor de vindbaarheid is het beter om met langere zoekwoorden te werken omdat er in google met langere zoekwoorden wordt gezocht.

Heb je een fietsenwinkel en gebruik je daarvoor bv de zoekterm ''fiets kopen'' dan zul je niet hoog gaan score, de concurentie is op dit gebied heel hoog.

Gebruik je daar een zogenaamd longtail zoekwoord voor, dat zijn zoekwoorden die bestaan uit 4 of 5 woorden.

Met het longtail zoekwoord ''de perfecte fiets met ondersteuning'' die je kunt verwerken in de titel, titlemetatag en description metatag, wordt de kans een stuk groter om hoger te gaan score.

Als iemand zoekt op fiets krijgt deze 32.000.000 pagina's waar het woord fiets in voorkomt, maar als er gezocht wordt op ''de perfecte fiets met ondersteuning'' is dit al gedaald tot 260.000.

Dus in de locale zoekresultaten, dat zijn de zoekresultaten die google laat zien in jouw omgeving kun je best wel eens bovenaan komen te staan.

De belangrijkste stappen voor een betere vindbaarheid in Google

1. De Titel

2. Title Metatag

3. Description Metatag

4. Zoekmachine vriendelijke url

5. Begin je artikel met een plaatje

6. De eerste regels van je artikel

7. Tussenkoppen

8. Tekst opmaken

9. Interne en Externe links

10. Artikel schrijven

De titel van de pagina

De titel is het belangrijkste onderdeel van je pagina. Een goede titel is het verschil tussen er overheen lezen of aanklikken.

Het formuleren van een goede titel is zeer belangrijk voor jou als website eigenaar.

Het artikel kan inhoudelijk nog zo sterk zijn, maar als de titel niet uitnodigt om te lezen, dan klikt de zoeker niet op jouw artikel.

Waar moet een goede paginatitel aan voldoen:

1. Aantrekkelijk zijn voor de doelgroep die opzoek is 
2. Eenvoudig en snel is te begrijpen voor de lezer
3. Zo relevant mogelijk is voor het probleem
4. Een belofte om het probleem van de bezoeker op te lossen

Als je de bezoeker een oplossing biedt voor zijn probleem zal deze eerder doorklikken.

Hoe zit het dan met de vindbaarheid? Hoe kun je die verhogen?
De titel is een belangrijk onderdeel voor Google om te beoordelen waar een pagina over gaat.

Door in de titel de belangrijkste zoekterm te verwerken, verhoog je de vindbaarheid voor die term in Google.

Vaak is de titel gelijk aan de H1 tag. Dit is een zogenaamde heading tag. Hoe verder een zoekwoord vooraan in de titel staat hoe meer waarde wordt toegekend door Google.

Titel en H1 voor een hogere ranking in Google

 

Verwerk de zoekterm slechts één keer in de titel. Het teveel verwerken van de zoekwoorden kan je een straf opleveren van Google.

Dit gaat dan vaak ten koste van de leesbaarheid, en bezoekers zitten niet te wachten op onleesbare titels.

Daarnaast loop je het risico dat Google dit ziet als keyword spamming. Ga hier dus verantwoord mee om.

Meta title tag optimaliseren

We hadden het net over de paginatitel die zichtbaar is op de website zelf. Nu kijken we naar de titel die zichtbaar is in Google. Dit is de meta title tag, soms ook SEO titel genoemd.


De meta title is de blauwe link die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Zie het voorbeeld hieronder:

Meta title tag voor betere rankingDe meta title heeft als doel, lezers uit te nodigen om de pagina aan te klikken in de zoekresultaten.

Het is aan jou de taak om op te vallen tussen de andere resultaten. De title tag is niet alleen belangrijk voor bezoekers maar ook voor de zoekmachines.

Omdat de woorden die erin staan voor een deel bepalen op welke zoektermen je website gevonden wordt in Google.

Vandaar dat het ook goed is om zoekwoorden te vermelden in de title tag zodat je daar op wordt gevonden.


De positie van het zoekwoord in de meta SEO titel doet er ook toe.

Hoe verder het zoekwoord naar voren staat, des te meer waarde wordt toegekend door Google. Varieer en test hier mee.

Leesbaarheid is altijd belangrijker dan zoekterm optimalisatie. 

Wordt er in de zoekresultaten vaker op een bepaalde titel geklikt, dan neemt Google aan, dat de bezoeker die titel (of het zoekresultaat) waardevoller vindt dan de andere resultaten.

Vaak winnen dit soort titels terrein en plaatst Google ze hoger.

Moeten de titel en meta title tag hetzelfde zijn?

Als je dit niet doet kan het verwarrend zijn voor de bezoeker. Uiteraard is er niets mis met kleine verschillen, zolang de kern maar hetzelfde blijft.
Heb je te maken met een (te) lange titel dan kun je de title tag wat inkorten.

Wat is de ideale lengte van de meta title?


Google geeft namelijk niet meer dan 55 karakters weer in de zoekresultaten, dus langer maken heeft geen zin omdat de belangrijke zoekwoorden in die tekst toch niet meetellen.

Metatag optimaliseren

De meta description tag is zichtbaar onder de URL in de zoekresultaten van Google en beschrijft de inhoud van de pagina.

Deze meta description is niet alleen bedoeld voor Google maar geeft tevens de bezoeker een omschrijving van de inhoud van het artikel. 

Voor de omschrijving gelden nagenoeg dezelfde richtlijnen als voor de title tag. Het enige verschil zit hem in de lengte. 

Deze kun je het beste onder de 150 karakters houden. Google kijkt namelijk niet verder en toont dit ook niet, zonde als hier dan nog belangrijke zoekwoorden in voorkomen.

Zoekmachine vriendelijke url

Een zoekmachine vriendelijk url is een url die bestaat uit zoektermen in plaats van tekens en symbolen.

Deze url's zijn leesbaar voor bezoekers. Bijvoorbeeld: https://joomla-webdesign-dussen.nl/blog/in-10-stappen-gratis-hoger-ranken-in-Google is voor de bezoeker beter te begrijpen.

Weet jij waar dit artikel over gaat? 

Een niet vriendelijke url is bv als er staat https://joomla-webdesign-dussen.nl/index.php?option=com_content&view=article&layout

Hier heeft je bezoeker en Google helemaal niets aan. Voor Google heeft een zoekmachine vriendelijk url een meerwaarde, omdat je gaat scoren met zoektermen die in de url zijn verwerkt. Een extra mogelijkheid om je zoekwoorden te verwerken.

Te lange url's bestaande uit meer dan 7-8 woorden (exclusief homepage en categorie) kunnen worden ingekort.
Een verkorte url is eenvoudig te maken met Artio Joomsef. 

Je zou ook alleen de kern zoekwoorden in de url kunnen vermelden voor een beter begrip van het betreffende artikel

Begin met een afbeelding

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een afbeelding verleidt tot lezen. 

Een afbeelding versterkt tevens de waarde van de tekst op de pagina en helpt de lezer sneller en beter te begrijpen waar de tekst over gaat. (denk aan de 2 seconden regel)

Om te zorgen dat de afbeelding ook hoog in Google afbeeldingen gaat scoren, doe je er goed aan de afbeelding ook te optimaliseren met de onderstaande stappen:

1. Comprimeer de afbeelding met compres jpeg
2. Bestandsnaam (beschrijf de afbeelding)
3. Voeg een relevante title tag toe (de pop up als je boven een afbeelding gaat staan)
4. Werk met een relevante alt tag

De bovenstaande acties zorgen er ook voor dat je website sneller laadt.. 

Daarnaast is Google beter in staat om de afbeeldingen te begrijpen, waardoor je beter gaat scoren in Google afbeeldingen.

De eerste regels van je artikel

Iets wat bezoekers altijd wel lezen zijn de eerste paar regels van je artikel om een indruk te krijgen waar het over gaat.
Maak deze daarom zo aantrekkelijk mogelijk voor je bezoeker en bezorg deze het gevoel dat jij hem kan helpen met zijn probleem.

Verwerk ook de zoekterm in de eerst zin of in ieder geval in de eerste alinea.

Dit versterkt de positie in Google. Het kan ook helpen als de zoekterm eenmaal vetgedrukt wordt. Dit geeft een klein stukje SEO meerwaarde.

Tussenkoppen

Koppen op een pagina worden in de SEO wereld, heading tags genoemd. De H1 kop wordt vaak gebruikt voor de titel. ( dit is niet hetzelfde als de meta title tag)
Je kunt de H1 kop zien als een hoofdstuk in een boek. Gevolgd door de H2 tussenkop (paragraaf), en de H3 tussenkop
(subparagraaf). 

De H1 kop is tevens de meest waardevolle voor Google en mag op iedere pagina slechts één keer gebruikt worden, de tussenkoppen vaker. Hoe lager het nummer achter de H, hoe minder SEO waarde eraan wordt toegekend door Google.

Hoe optimaliseer je tussenkoppen?

Verwerk de belangrijkste zoekterm eenmaal in de H1 kop. Indien mogelijk ook eenmaal in een H2 kop.

Onthoud dat leesbaarheid belangrijker is dan zoekwoord optimalisatie.

Denk aan zoekwoord over optimalisatie dit is niet goed, en kan worden bestraft door Google, maar een grotere straf is het als de bezoekers je artikel onleesbaar vinden.

Tekst opmaak van een pagina

De meeste bezoekers scannen een pagina voordat ze beslissen of ze verder lezen. 

Maak een tekst sexy door gebruik te maken van de verschillende opmaakeigenschappen zoals vetgedrukt, cursief of een afwijkend lettertype.
Deze functies bestaan uiteraard niet voor niets.
Dus.... Help je bezoekers om de content scanbaar en leesbaarder te maken. Ook ik heb mijn best gedaan om dit artikel zo leesbaar mogelijk te maken.

Hoe maak je teksten aantrekkelijk?

1. Maak korte alinea’s van maximaal 2-3 regels, anders wordt het gortdroog om te lezen.
2. Plaats visuele content (afbeeldingen en video's) bij je artikelen.
3. Gebruik een goed leesbaar lettertype, zelf gebruik ik 14pt, maar er zijn er die al aan de 16pt zitten.

Interne links en externe links

Staar je niet blind op het verkrijgen van backlinks, als deze niet relevant zijn voor je website brengen ze qua ranking meer schade toe dan dat je er hoger mee komt in Google.

Nu is een goede interne link structuur belangrijker dan deze backlinks. 

Hoe natuurlijker je content gelinkt is des te hoe beter. Interne links kunnen ervoor zorgen dat een bepaalde pagina op je website beter gaat scoren in Google.

In de afbeelding bovenaan heb ik ook het zoekwoord “Hoger ranken in Google” verwerkt voor een beetje betere score voor de zoekmachines.

Gebruik niet te vaak dezelfde ankertekst maar varieer met synoniemen of varianten. De ankertekst is de blauwe klikbare en zichtbare tekst van de link.

Ook linken naar externe pagina's (externe link of uitgaande link) op andere websites is goed.

Mits dit relevant is voor je bezoekers en je er het artikel rijker mee maakt.

Zet je artikel online

Zoooo.... Het artikel online? Eindelijk! En ben je er helemaal tevreden mee en trots op je werk?

 Is jouw artikel helemaal geworden zoals je voor ogen had.

En nu wachten of jouw artikel gelezen wordt door je bezoekers en ook nog eens gedeeld op de social media via Facebook en/of Google+.

Waarom wordt mijn content niet vaak gedeeld? Dit gaat ook niet vanzelf hoor!

 

Als je het niet vraagt, gebeurd dit sporadisch, wees brutaal en vraag het gewoon!

Het zal je verbazen hoeveel meer respons je krijgt als je het gewoon vraagt!

 

 

 

Dus bij deze ook de vraag.

Wil jij mij ook helpen deze artikelen te delen?
Voor jou één simpele muisklik onderaan deze pagina, voor mij een zeer gewaardeerd cadeautje!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn